}

Een dag trainen met vermogensmeter

Een vermogensmeter levert een schat aan informatie, maar soms ook een brij aan data op. Daarom moet je leren trainen met een vermogensmeter. Bij Robic Maastricht kun je hiervoor terecht. Wij geven jou een vermogensmeter, een uitdagende fietsroute door Limburg en enkele specifieke trainingsopdrachten die we achteraf samen met jou analyseren. Kom trainen met onze vermogensmeter en ervaar zelf hoe je meer uit je trainingen kunt halen!

Vermogen. Het woord is niet meer weg te denken uit het hedendaagse wielrennen. Van nieuweling tot prof, wielrenners hebben het erover: ‘wat trapte je voor wattages op die klim?’, ‘Deed jij dat blokje onder threshold power of erboven?’. Allemaal leuk en aardig, maar wat zeggen al die cijfertjes nou? En waarom iets nieuws? We hadden toch al hartslagmeters?

Wanneer je als wielrenner de keuze hebt gemaakt om meer uit je trainingen te halen en meer wilt doen dan alleen maar rondjes fietsen met je vrienden en vriendinnen, kom je terecht in de wereld van de trainingsleer. Trainen is het systematisch toedienen van prikkels aan je lichaam met als doel prestatieverbetering. Dit klinkt eenvoudig, maar is het zeker niet. Systematisch toedienen van prikkels houdt in dat je als wielrenner zicht moet hebben op eerdere trainingsprikkels en dat je moet gaan nadenken wat de komende prikkels gaan worden. Om zicht te krijgen op die prikkels, wil je dus weten hoe ‘zwaar’ een prikkel voor jouw lichaam is geweest. Een uurtje rustig op het binnenblad rondtoeren heeft namelijk een andere impact op je lichaam dan 4uur op het buitenblad de heuvels in Limburg te lijf gaan.

Wielrenners hanteren verschillende manieren om een getal te plakken op de zwaarte van een training. Doorgaans wordt hiervoor snelheid gebruikt. De zwaarte van de gebruikelijke woensdagavond ronde wordt dan uitgedrukt in ‘34 gemiddeld’ waarbij geldt dat hoe hoger de snelheid, hoe zwaarder en vooral beter het ritje is geweest. Iedere wielrenner weet stiekem wel dat dit natuurlijk geen eerlijke maat is; er zijn veel factoren van buitenaf die de gemiddelde snelheid kunnen beïnvloeden. Het voordeel van in een groep fietsen bijvoorbeeld of een avond zonder wind wordt niet meegenomen in dit getal. Desondanks is dit toch nog steeds een veelgebruikte maat (en ik geef toe, thuiskomen met 30 gemiddeld geeft een beter gevoel dan thuiskomen met 29 gemiddeld).

Een betere methode is om te kijken naar de hartslag. Hoe zwaarder de inspanning, hoe harder het lijf moet werken en hoe hoger de hartslag zal zijn. De gemiddelde hartslag tijdens een trainingsrit geeft een betere kijk op de inspanning die je als wielrenner hebt geleverd dan de gemiddelde snelheid. Echter, ook aan deze methode kleven enkele nadelen. Zo duurt het enkele minuten voordat de hartslag stijgt tijdens een inspanning. Wanneer je korte sprintjes doet, of een Limburgse helling van twee of drie minuten oprijdt, zul je niet meteen een snelle stijging in je hartslag zien terwijl dit wel degelijk een zware inspanning voor je is. Een ander groot nadeel is de variatie in hartslagen tussen verschillende dagen veroorzaakt door factoren die je niet altijd kunt beïnvloeden. Ben je bijvoorbeeld vermoeid, dan zal je hartslag minder snel stijgen. Ben je gestrest, dan zul je daarentegen eerder een hogere hartslag waarnemen. Ook weersomstandigheden kunnen invloed hebben op je hartslag. Kortom, ook aan hartslagmeting kleven enkele nadelen.

Naast snelheid en hartslag is er vermogensmeting. Dit is de meest nauwkeurige manier om inzicht te krijgen in jouw inspanningen. Vermogen is arbeid per tijdseenheid of kracht maal snelheid en wordt doorgaans uitgedrukt in Watt. De Watt (W) is de SI-eenheid van vermogen. Tijdens het fietsen kunnen we de arbeid per tijdseenheid tegenwoordig zeer nauwkeurig meten. Dit kan op verschillende manieren. Er zijn verschillende systemen op de markt die bijvoorbeeld meten hoeveel kracht je als wielrenner levert tijdens het trappen op de crank. Wanneer je ook meet met welke snelheid deze kracht geleverd wordt (trapfrequentie), dan kun je het vermogen berekenen. Hoe meer kracht je levert per omwenteling, hoe hoger het vermogen.

Het grote voordeel van vermogensmeting ten opzichte van de eerder genoemde methodes is het feit dat het meten van vermogen op deze manier een directe maat van inspanning is. Daar waar snelheid en hartslag beïnvloed worden door allerlei factoren, is vermogen gewoon hetgeen jij als wielrenner doet. Opmerkingen als ‘maar jij had wind mee’ of ‘jij zat in een groepje’ tellen ineens niet meer. De vermogensmeter meet wat jij als wielrenner doet en dat is precies wat je wilt.

Terug naar het trainen en het systematisch toedienen van prikkels met als doel prestatieverbetering. Wanneer je weet welke trainingsprikkel je moet gaan toedienen, is vermogensmeting bij uitstek dé manier om te monitoren of je de training op de juiste manier uitvoert. Dit op de juiste manier uitvoeren is echter niet eenvoudig. Te vaak zien we dat wielrenners te hard trappen of juist te rustig bij een bepaalde trainingsopdracht. Ook zien we dat wielrenners niet altijd weten wat het fietsen met bijvoorbeeld 250Watt voor 15 minuten nu precies betekent voor hem of haar.

Trainen met een vermogensmeter is ontzettend leuk en leerzaam. Maar zonder de juiste terugkoppeling levert het soms enkel een brij aan data op. Daarom bieden wij de mogelijkheid om zelf een dag echt te leren trainen met een vermogensmeter in Zuid-Limburg. Leer doseren. Het verschil in vermogen met staand klimmen en niet stilvallen zal je alleen ervaren met een vermogensmeter.

HOE?

We bepalen jouw trainingszones met behulp van een inspanningstest in Maastricht.

Aansluitend of de dag erop fiets je met een vermogensmeter een uitdagende trainingsronde door Limburg. Dit doe je zelf met één van onze Powertap achterwielen om je vermogen af te kunnen lezen. De trainingsronde is eenvoudig te volgen met behulp van onze Wahoo Elemnt Bolt en kent uitdagende klimmen waar je een aantal gerichte trainingsopdrachten uitvoert. Deze opdrachten zijn op maat en dus specifiek gericht op jouw trainingszones.

Na afloop van de rit analyseer je samen met een coach van Robic de training. Op deze manier krijg je inzicht in wat je écht hebt gereden en waar jouw verbeterpunten liggen.

Klik hier om je aan te melden.

Een Power Training inclusief inspanningstest kost €250,- Heb je al een inspanningstest gedaan, dan kost het zonder inspanningstest €150,-

Twijfel je nog? Of heb je een vraag en wil je worden teruggebeld? Neem dan contact met ons op.