}

Keep it cool

De temperatuur loopt vandaag in Nederland op tot ongekende hoogte. Dat is natuurlijk lekker, maar tijdens het fietsen kan het ook knap lastig zijn. Met name de eerste warme dag zorgt bij veel sporters voor problemen, omdat het lichaam enkele warme dagen nodig heeft om zich aan te passen.

Hoe houd je het hoofd koel bij een flinke inspanning wanneer het kwik tot boven de 25 graden stijgt? Om het geheugen op te frissen, geeft Leon nog eens de belangrijkste tips om niet oververhit te raken tijdens een training of wedstrijd.

Vertrektijd
Vertrek niet op het heetste moment van de dag. Heb je je weleens afgevraagd waarom Spanjaarden siësta houden? Juist ja, omdat het midden op de dag simpelweg te heet is om iets te doen. Ga daarom vroeg of juist laat op pad en voorkom dat je je op de heetste uren van de dag, tussen 12 en 13 uur, in het zweet werkt.

Kleding en zonnebrand
Let op je kleding, deze moet licht van kleur en stof zijn en trek bijvoorbeeld geen zweethemd aan. Smeer je ook goed in. Lijntjes zijn leuk, maar niemand wil roodverbrand terugkomen van een zware rit. Vergeet ook geen zonnebrand op je bovenlichaam te smeren. Je kan gewoon door je shirt heen verbranden. Iets wat Louis Meintjes recent nog overkwam.

Vocht
Drinken, drinken en nog eens drinken. Als je 2{1bc84852f02c1af6644ba1089cc30b3529b06cc6bb53740f8918efc4a187a7ec} aan vocht verliest, gaat je prestatie al met 10{1bc84852f02c1af6644ba1089cc30b3529b06cc6bb53740f8918efc4a187a7ec} achteruit.  De stelregel is hierbij 1 liter per uur, al is dat in de praktijk soms lastig om te halen. Een grote bidon 750 ml per uur is in de meeste gevallen te doen. Drink zoveel mogelijk dorstlesser, niet te veel water en geen koffie of frisdrank. Dorstlesser bevat namelijk mineralen en de concentratie ervan is optimaal voor het lichaam om het vocht op te nemen. Ga dus niet halverwege op het terras espresso en/of cola bestellen. Misschien wel lekker, maar voor je vochthuishouding niet ideaal.
Zie je wel eens witte zoutvlekken op je kleding? Dat betekent dat je te veel mineralen hebt verloren en deze dus te weinig hebt aangevuld. Overigens heeft de ene renner hier minder snel last van dan de ander. Dat komt door getraindheid (beter getrainde atleten verliezen meer vocht, maar minder mineralen) en talent.

Bergop rijden
Bergop word je nog heter. Dat komt omdat je meer vermogen levert en omdat de snelheid lager is. Als je 150 Watt levert, produceer je ongeveer 750 Watt aan warmte. Lever je 300 Watt dan produceer je maar liefst 1500 Watt aan warmte. Bij een lage snelheid is de luchtstroming lager, waardoor zweet minder goed verdampt en je warmteproductie hoger is. Let daarom goed op je hartslag/vermogen als je naar boven fietst en pas je tempo aan als de cijfers te hoog worden.

Herstel
Als je terugkomt en zin hebt in een verkoelende douche…wacht dan nog even. Laat je lichaam eerst langzaam afkoelen en douche daarna met lauw water.

Helaas is de warmte in Nederland van korte duur en is het volgende week weer gedaan met de zomerse temperaturen. Zet deze tips dus nog even in de ijskast tot het echt zomer wordt. Of kom gewoon naar Girona, want daar schijnt de zon altijd.