}

Afstudeeronderzoek Robic Trainers

Deel 2: Larissa en het effect van mentale vermoeidheid

De trainers van Robic hebben niet alleen een uitgebreide praktijkervaring in het wielrennen, maar veel belangrijker nog een academische achtergrond in Bewegingswetenschappen. Daarom leek het ons eens leuk alle trainers van Robic nog eens hun afstudeerscriptie uit de kast te laten pakken en kort te beschrijven waar het ook al weer over ging. Zo leer je onze trainers en hun achtergrond nog beter kennen en met een beetje geluk hebben we er als wielrenner ook nog iets aan.

In het tweede deel Larissa Havik die onderzoek deed naar het effect van mentale vermoeidheid op de sportprestatie.

Het effect van mentale vermoeidheid

Voor het volbrengen van een wedstrijd of zware training heb je zelfcontrole nodig, je moet jezelf constant pushen om de eigenlijk best pijnlijke inspanning vol te houden. Er wordt gezegd dat zelf controle gelimiteerd is en je dus mentaal uitgeput kunt raken. Mentale vermoeidheid heeft een negatief effect op de inspanning. Ook niet fysieke taken kunnen ervoor zorgen dat je mentaal vermoeid raakt waardoor je mogelijk al met 0-1 achterstand aan de inspanning begint.

Waardoor raak ik mentaal vermoeid?

Na een heftig gesprek met je coach, een stressvolle dag op het werk, of veel media aandacht kun je mentaal vermoeid raken.

Fiets ik minder hard als ik mentaal uitgeput ben?

Ja… Uit onderzoek blijkt dat je slechter presteert wanneer je mentaal uitgeput bent. Dit hebben ze onderzocht door mensen een mentaal vermoeiende taak te laten uitvoeren en vervolgens een tijdrit te laten rijden. Na de taak die zelfcontrole vereiste reden de deelnemers aan het onderzoek minder hard.

Geldt dit ook voor getrainde wielrenners?

Ook bij getrainde wielrenners is er een negatief effect van mentale vermoeidheid gevonden. Het blijkt dat met name aan het begin van de inspanning slechter wordt gepresteerd (lagere power output, hartslag en cadans).

Heeft het echt een negatief effect of zit het tussen je oren?

Mogelijk zit het effect alleen tussen je oren. Want als jij niet gelooft dat je mentaal uitgeput kunt raken, heeft het mogelijk ook geen negatief effect op je prestatie. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat het belangrijker is dat jij denkt dat je mentaal sterk bent dan dat je ook daadwerkelijk mentaal sterk bent.

Kan ik voorkomen dat ik mentaal vermoeid raak?

Ontspanningstechnieken en mindfulness kunnen helpen om de effecten van mentale inspanning tegen te gaan. Ook het vormen van implementatie-intenties kan helpen om mentale vermoeidheid te voorkomen. Een goede implementatie-intentie zou zijn ‘Als er veel aandacht van mij gevraagd wordt voor de start, dan fiets ik nog steeds net zo hard’.

Denk je dat jij slechter presteert door mentale vermoeidheid, bezoek eens een sportpsycholoog. Zij kunnen jou daar vaak mee helpen!