Aero

Wanneer snelheid het resultaat bepaalt, is alleen het meten van vermogen niet genoeg. Met name op het vlakke is de luchtweerstand verreweg de grootste te overwinnen weerstand. Om deze weerstand te overwinnen zijn er  twee wegen die naar Rome leiden: het vergroten van het geleverde vermogen van de fietser of het verkleinen van de luchtweerstand. De luchtweerstand van een wielrenner is afhankelijk van het frontaal oppervlak en hoe makkelijk de lucht de wielrenner weer loslaat, de zogenaamde drag coëfficiënt.

Bij Robic kan je terecht voor twee vormen van aerotesting:

  • Wij verrichten op de wielerbaan aerotesten waarbij we daadwerkelijk de luchtweerstand van de wielrenner meten.
  • Daarnaast verrichten we metingen waarbij je realtime terugkoppeling krijgt van het frontaal oppervlak.


Aerofitting

aerofittingTijdens het fietsen op een trainer krijg je realtime terugkoppeling van het frontaal oppervlak en het geleverde vermogen. Door de positie aan te passen meten we de invloed op het frontaal oppervlak en de uiteindelijke reductie of verlies aan vermogen. Deze informatie kan gebruikt worden in de afweging van het kiezen voor comfort of prestatie. Dit is niet alleen geschikt voor de tijdritpositie, maar ook zeer interessant om het verschil in positie tussen met de handen in de beugels en op de remgrepen te meten.

Tijdens een aerofitting geven we een uur lang de mogelijkheid en adviezen voor het verkleinen van  het frontaal oppervlak. Een aerofitting is zowel los te boeken als extra onderdeel van een complete bikefitting.

De totale tijd van een aerofitting bedraagt 1 uur.
Prijs: €110,-

Test aanvragen


Aerotesting

Dankzij moderne meetapparatuur is het mogelijk windtunneltesten uit te voeren op het Velodrome. Robic is de eerste in Europa die de aërodynamica van fiets en fietser kan bepalen met deze technologie. Onze testen leveren dezelfde data als een windtunneltest, maar dan voor een fractie van het geld en zonder een half jaar op een wachtlijst te staan. Daarnaast moet er daadwerkelijk gefietst worden, waardoor een veranderde positie ook fysiologisch en in de praktijk gemeten wordt. Met de praktijk bedoelen we, dat de aërodynamica van wielrenner anders is tijdens het fietsen dan op een stilstaande fiets in de windtunnel. In de praktijk schommelt de fietser (tenzij je Tony Martin heet) wat een belangrijke invloed heeft op de aërodynamica. Of zoals David Morse van Zipp wielen het omschrijft:“There’s a lot of dynamic interactions that are going on between the rider and the bike that you just can’t really account for in CFD or the wind tunnel.”

Het meten van aërodynamica is niet alleen interessant voor tijdrijders of triatleten, maar juist ook voor de normale wegrenner. Door middel van het kwantificeren van verschillende posities en verschillend materiaal worden keuzes onderbouwd en niet gemaakt op basis van een gevoel. De keuze voor een helm is bijvoorbeeld niet te maken op basis van alleen de cijfers van de fabrikant, omdat juist de romp-helm aansluiting voor ieder individu anders is. Tegelijkertijd kan een juiste helm wel 10 watt schelen, wat in een tijdrit van 40 km weer meer dan 1 minuut kan opleveren. Daarnaast levert bijvoorbeeld een smaller stuur of een diepere positie niet altijd een betere aërodynamica op.

Aanpassingen in positie en materiaal leveren soms bij elkaar wel 30 watt vermogenswinst. Voor een dergelijke vermogenswinst is het niet ongebruikelijk meer dan een jaar doelgericht en specifiek te trainen.

Onderzoek Koga KimeraTijdens een meting van twee uur is het mogelijk 3 tot 5 positiewijzigingen per uur te meten. Fietservaring op de wielerbaan is hierbij absoluut geen vereiste.

Wat heb je nodig

  1. Neem een vriend, coach of mechanieker mee. Het veranderen van materiaal kost tijd en omdat de grootste kostenpost het huren van de baan is, willen we deze tijd tot een minimum beperken. Uiteraard staan we ook klaar om hierbij te helpen, maar een extra helpende hand is aan te raden.
  2. Bedenk goed van te voren en/of in overleg met ons wat je wil testen. Samen stellen we in een telefoongesprek een volgorde van metingen op.
  3. Moeten de kabels van je fiets?  Als we van plan zijn veel aanpassingen te doen aan de ‘cockpit’ zoals aerobars en stuur, dan kunnen de kabels behoorlijk in de weg zitten. Aangezien we testen op het Velodrome zijn remmen niet noodzakelijk en kan het alvast verwijderen van kabels een behoorlijke timesaver zijn.
  4. Specifiek gereedschap.  Sommige onderdelen kunnen alleen veranderd worden met speciaal gereedschap. Vooral de verscheidenheid in crank-gereedschap is enorm. Neem voor de zekerheid dit gereedschap dus mee.
  5. Kom in goede conditie. Hoewel we niet op race tempo hoeven te fietsen, kunnen de 10 tot 15 rondes per metingen behoorlijk inspannend zijn.
  6. Je hoeft niet zelf een vermogensmeter op je fiets te hebben. Die hebben wij voor je. Maar heb je er één op je fiets, zorg er dan voor dat die goed gekalibreerd is en het doet. Hetzelfde geldt voor snelheids- en/of cadanssensors.
  7. Het allerbelangrijkste om mee te nemen: alle kleding, helmen, bidonnen, wielen en sturen die je wil testen.

Boek een test

  • Solotest. Een persoon 2 uur testen op het Velodrome. Test 3 tot 5 aanpassingen per uur.

€500,-

  • Duotest. Samen met iemand anders getest worden terwijl de ander sleutelt. Test 2 tot 4 aanpassingen per uur in twee uur tijd.

 €450,-

Test aanvragen